Transitiebudget
De regering heeft de Wet Werk en Zekerheid (WWZ) geïntroduceerd die per 2015 ingaat. Het onderdeel ontslagrecht en transitievergoeding gaat in op 1 juli 2015.
De Wet Werk en Zekerheid vervangt de ontslagvergoeding door een transitievergoeding bij ontslag door UWV of kantonrechter. De transitievergoeding bedraagt een derde maandsalaris per gewerkt jaar in de eerste 10 jaar en een half maandsalaris per gewerkt jaar in de jaren daarna. Er is een maximum van 75.000,- of een jaarsalaris indien dat hoger is.
Voor 50-plussers geldt tot 2020 een gunstigere overgangsregeling. Deze wettelijke vergoeding geldt bij ontslag waarbij de UWV- of kantonrechters-route wordt gevolgd. Deze routes volgen is geen must, de werkgever kan de werknemer altijd een -voor de werknemer- gunstiger aanbod doen. Als werknemer dit accepteert, spreekt men van ontslag met wederzijds goedvinden. In dat geval kan werkgever nog steeds een ontslagvergoeding betalen op basis van de kantonrechtersformule: globaal 1 maandsalaris per gewerkt jaar.
Ook voorafgaand aan een collectief ontslag zal door de onderhandelende vakbonden ingezet worden op de kantonrechtersformule. Dat kan de oude of nieuwe kantonrechtersformule zijn. Bij collectief ontslag wordt de ontslagregeling vervolgens vastgelegd in een sociaal plan.
Bij individueel ontslag met wederzijds goedvinden wordt de ontslagregeling vastgelegd in een zogenaamde vaststellingsovereenkomst. De bruto transitievergoeding mag worden ingezet voor scholing en het vinden van een nieuwe baan via outplacement. Bij vrije besteding moet belasting betaald worden. Vanaf 2015 ontvangen werknemers bij ontslag een transitievergoeding, die gebaseerd is op aantal dienstjaren en salaris. Het hangt dus van de hoogte van het salaris en de lengte van het dienstverband hoeveel geld beschikbaar is voor een outplacementtraject.
-
1HaalbaarheidsonderzoekWIZ Re-integratie & Coaching B.V. verricht ook haalbaarheidsonderzoeken. Indien een werkgever, bedrijfsarts en/of arbeidsdeskundige twijfels heeft of een arbeidsongeschikte werknemer bemiddelbaar is naar een passende functie op de vrije arbeidsmarkt, dan kan WIZ ook worden ingeschakeld.
Lees meer… -
2MediationMediation is bedoeld om een onderling conflict op te lossen. Bij arbeidsconflicten tussen werkgever en werknemer, kan er gekozen worden voor een onafhankelijke bemiddelaar. Deze begeleidt partijen bij de gesprekken met als doel een oplossing te vinden. Lees meer…
-
3OpdrachtgeversWIZ Re-integratie & Coaching B.V. werkt voor zowel lokale als landelijke organisaties.
Voorbeelden hiervan zijn:
- UWV Werkbedrijf
- Gemeenten
- Verzekeraars
- Zorginstellingen
- Onderwijsinstellingen
- Productiebedrijven
- MKB
- Bouw en Nijverheid
- Metaalbedrijven
- Detailhandel
- Assurantiekantoren
- Arbodiensten
- Collega re-integratiebedrijven
-
4ParticipatiewetDe overheid streeft continu naar verbetering en vereenvoudiging van de wet. In dit kader zal de Participatiewet ook in 2017 enkele aanpassingen ondergaan. Lees meer…
-
5PartnersPartners van WIZ Re-integratie & Coaching B.V.:
- Arbeidsdeskundigen
- Bedrijfsartsen
- Fysiopraktijken
- Psychologenpraktijk
- Bewindvoerders
- Arbo-diensten
- Verzekeraars
- Uitzendbureaus
- Advocatenkantoren
- Zorginstellingen
- Collega re-integratiebedrijven
-
6Social return / MVOMaatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) wordt de laatste jaren steeds belangrijker. WIZ Re-integratie & Coaching B.V. wil niet alleen commercieel winstgevend zijn, wij willen ook duidelijk meetbaar maatschappelijk rendement. Oftewel Social Return On Investment (SROI). Lees meer…
-
7Stroomschema WvPDe Wet verbetering Poortwachter vraagt zowel van jou als je werkgever een heel actieve aanpak bij ziekte. Hier lees je het volledige verloop van de procedure binnen de Wet verbetering Poortwachter, van je eerste ziekmelding tot de WIA-aanvraag. Lees meer…
-
8TransitiebudgetDe regering heeft de Wet Werk en Zekerheid (WWZ) geïntroduceerd die per 2015 ingaat. Het onderdeel ontslagrecht en transitievergoeding gaat in op 1 juli 2015. Lees meer…